W dniach 12-14 czerwca odbył się Rajd Pojazdów Zabytkowych TRUSKAWISKO 2015 zorganizowany przez Automobilklub Wielkopolski oraz Stowarzyszenie Światowid. Trasa rajdu o długości ok. 110 km przebiegała urokliwymi drogami pojezierza gnieźnieńskiego. Niespotykane do tej pory połączenie przygody kulinarnej z niespiesznym podróżowaniem klasycznymi autami zawierało szereg zadań. Oprócz prób Oceny Techniki Jazdy (OTJ) zawodnicy zmierzyli się np. z pytaniami z historii motoryzacji oraz odwiedzanych obiektów - bazyliki w Trzemesznie czy katedry w Gnieźnie. Najciekawszymi zadaniami i jednocześnie przysparzającymi najwięcej trudności były jednak próby rekreacyjne polegające na degustacji i przyporządkowaniu odmian miodów i serów. Kolejnym egzaminem, wyśmienicie zdanym przez uczestników było wykonanie pesto z naszych ziół. Inne próby dotyczyły owoców - oceny ich objętości oraz wagi. Całemu rajdowi towarzyszył jednak motyw przewodni, którym jest truskawka. Równolegle do samego rajdu w Gnieźnie odbył się konkurs kulinarny na wyroby z truskawek, targ wiejski produktów lokalnych oraz pokaz kulinarny Tomasza Jakubiaka. Obchodzone w tych dniach imieniny ulicy Bolesława Chrobrego uświetnił pokaz elegancji aut na Rynku. Dwa puchary: od Prezydenta Miasta Gniezno oraz od Starosty Gnieźnieńskiego trafiły kolejno do rąk właścicieli: Citroena BL11 z 1950 r oraz Fiata 500 z 1969. W miejscowości Kruchowo wszyscy uczestnicy otrzymali poczęstunek od pań z Koła Gospodyń Wiejskich, a strażacy zaprezentowali świetnie utrzymane, leciwe pojazdy ciągle działające w służbie Straży Pożarnej. Puchar Burmistrza Trzemeszna został przekazany załodze wybranej przez dzieci i trafił w ręce załogi czerwonego roadstera Singer 9 z 1939 roku. Burmistrz Witkowa za najlepiej utrzymany samochód uznał z kolei naszą rodzimą Warszawę M20 z 1956 roku.

Na rajd Truskawisko auta przyjechały z różnych regionów Polski, a załoga Volvo 164 z Białegostoku za pokonanie największego dystansu otrzymała roczną prenumeratę Automobilisty ufundowaną przez Redakcję miesięcznika. Jak sami zauważyli uczestnicy rajd odbywał się bardzo płynnie, prowadził pięknymi i spokojnymi drogami, a miłe spotkania towarzyskie były - w tym przypadku - truskawką na torcie!

Konkurencja odbywała się w 4 klasach: aut do 1945 roku, do 1965, do 1984 roku oraz w klasie aut marki Volvo.

Organizatorzy bardzo dziękują władzom samorządowym, wolontariuszom oraz sponsorom wydarzenia.

 

Reportaż TVP z Truskawiska 2015 dostępny pod adresem: http://poznan.tvp.pl/20541530/truskawisko-19062015

 

Zwycięzcy klas:

Auta do 1945 roku:

1. Grzegorz   Tomaszkiewicz Beata   Tomaszkiewicz Automobilklub   Wielkopolski Jeep   Willys 1943
2. Andrzej   Tecław Lilianna   Bańkowska-Kudo - Gaz   67B Czapajew 1942
3. Witold   Hołubowicz Ewa   Hołubowicz Automobilklub   Wielkopolski Singer   9 Roadster 1939

Auta do 1965 roku:

1 Andrzej   Nocen Irena   Nocen Automobilklub   Stargardzki Mercedes   W121 190B 1959
2 Andrzej   Domowicz Jadwiga   Paczyńska Automobilklub   Wielkopolski Warszawa   M20 1956
3 Michał   Bargiel Beata   Asankowicz-Bargiel Automobilklub   Ostrowski Austin   Healey 3000 1963

Auta do 1984 roku:

1 Robert   Robak Iwona   Robak Automobilklub   Wielkopolski Mercedes   W111 1969
2 Czesław   Grześkowiak Jolanta   Grześkowiak Automobilklub   Wielkopolski Dacia   1300 1975
3 Roman   Palacz Janusz   Zieleśkiewicz Automobilklub   Wielkopolski Peugeot   304 coupe 1970

Auta marki Volvo:

1 Krzysztof   Groń Tanita   Preis - Volvo   144 delux 1971
2 Bartłomiej   Ważyński Ewa   Ważyńska - Volvo   P1800 1967
3 Jerzy   Wojciechowski Maciej   Grycza Automobilklub   Wielkopolski Volvo   1800 ES 1973