W dniach 12-14 czerwca odbył się Rajd Pojazdów Zabytkowych TRUSKAWISKO 2015 zorganizowany przez Automobilklub Wielkopolski oraz Stowarzyszenie Światowid. Trasa rajdu o długości ok. 110 km przebiegała urokliwymi drogami pojezierza gnieźnieńskiego. Niespotykane do tej pory połączenie przygody kulinarnej z niespiesznym podróżowaniem klasycznymi autami zawierało szereg zadań. Oprócz prób Oceny Techniki Jazdy (OTJ) zawodnicy zmierzyli się np. z pytaniami z historii motoryzacji oraz odwiedzanych obiektów - bazyliki w Trzemesznie czy katedry w Gnieźnie. Najciekawszymi zadaniami i jednocześnie przysparzającymi najwięcej trudności były jednak próby rekreacyjne polegające na degustacji i przyporządkowaniu odmian miodów i serów. Kolejnym egzaminem, wyśmienicie zdanym przez uczestników było wykonanie pesto z naszych ziół. Inne próby dotyczyły owoców - oceny ich objętości oraz wagi. Całemu rajdowi towarzyszył jednak motyw przewodni, którym jest truskawka. Równolegle do samego rajdu w Gnieźnie odbył się konkurs kulinarny na wyroby z truskawek, targ wiejski produktów lokalnych oraz pokaz kulinarny Tomasza Jakubiaka. Obchodzone w tych dniach imieniny ulicy Bolesława Chrobrego uświetnił pokaz elegancji aut na Rynku. Dwa puchary: od Prezydenta Miasta Gniezno oraz od Starosty Gnieźnieńskiego trafiły kolejno do rąk właścicieli: Citroena BL11 z 1950 r oraz Fiata 500 z 1969. W miejscowości Kruchowo wszyscy uczestnicy otrzymali poczęstunek od pań z Koła Gospodyń Wiejskich, a strażacy zaprezentowali świetnie utrzymane, leciwe pojazdy ciągle działające w służbie Straży Pożarnej. Puchar Burmistrza Trzemeszna został przekazany załodze wybranej przez dzieci i trafił w ręce załogi czerwonego roadstera Singer 9 z 1939 roku. Burmistrz Witkowa za najlepiej utrzymany samochód uznał z kolei naszą rodzimą Warszawę M20 z 1956 roku.
Na rajd Truskawisko auta przyjechały z różnych regionów Polski, a załoga Volvo 164 z Białegostoku za pokonanie największego dystansu otrzymała roczną prenumeratę Automobilisty ufundowaną przez Redakcję miesięcznika. Jak sami zauważyli uczestnicy rajd odbywał się bardzo płynnie, prowadził pięknymi i spokojnymi drogami, a miłe spotkania towarzyskie były - w tym przypadku - truskawką na torcie!
Konkurencja odbywała się w 4 klasach: aut do 1945 roku, do 1965, do 1984 roku oraz w klasie aut marki Volvo.
Organizatorzy bardzo dziękują władzom samorządowym, wolontariuszom oraz sponsorom wydarzenia.
Reportaż TVP z Truskawiska 2015 dostępny pod adresem: http://poznan.tvp.pl/20541530/truskawisko-19062015
Zwycięzcy klas:
Auta do 1945 roku:
1. | Grzegorz Tomaszkiewicz | Beata Tomaszkiewicz | Automobilklub Wielkopolski | Jeep Willys | 1943 |
2. | Andrzej Tecław | Lilianna Bańkowska-Kudo | - | Gaz 67B Czapajew | 1942 |
3. | Witold Hołubowicz | Ewa Hołubowicz | Automobilklub Wielkopolski | Singer 9 Roadster | 1939 |
Auta do 1965 roku:
1 | Andrzej Nocen | Irena Nocen | Automobilklub Stargardzki | Mercedes W121 190B | 1959 |
2 | Andrzej Domowicz | Jadwiga Paczyńska | Automobilklub Wielkopolski | Warszawa M20 | 1956 |
3 | Michał Bargiel | Beata Asankowicz-Bargiel | Automobilklub Ostrowski | Austin Healey 3000 | 1963 |
Auta do 1984 roku:
1 | Robert Robak | Iwona Robak | Automobilklub Wielkopolski | Mercedes W111 | 1969 |
2 | Czesław Grześkowiak | Jolanta Grześkowiak | Automobilklub Wielkopolski | Dacia 1300 | 1975 |
3 | Roman Palacz | Janusz Zieleśkiewicz | Automobilklub Wielkopolski | Peugeot 304 coupe | 1970 |
Auta marki Volvo:
1 | Krzysztof Groń | Tanita Preis | - | Volvo 144 delux | 1971 |
2 | Bartłomiej Ważyński | Ewa Ważyńska | - | Volvo P1800 | 1967 |
3 | Jerzy Wojciechowski | Maciej Grycza | Automobilklub Wielkopolski | Volvo 1800 ES | 1973 |